عفونت COVID-19 باعث آسیب عصبی می شود اما مغز را آلوده نمی کند

6مه 2021- محققان گفته اند اگرچه COVID-19 مستقیماً مغز را آلوده نمی کند، اما می تواند آسیب عصبی قابل توجهی ایجاد کند.

یک تیم از پزشکان و جراحان کالج واگلوس در دانشگاه کلمبیا، نتایج بزرگترین و دقیق ترین مطالعه مغز و COVID-19 را که تاکنون انجام شده است، منتشر کردند.دکتر سرشناس، James Goldman، استاد آسیب شناسی و زیست شناسی سلولی، گفت: بحث های زیادی در مورد اینکه این ویروس مغز را آلوده می کند، وجود دارد، اما ما نتوانستیم هیچ نشانه ای از وجود ویروس در سلول های مغزی بیش از 40 بیمار مبتلا به COVID-19 پیدا کنیم.

او افزود: با این حال، ما تغییرات پاتولوژیک بسیاری را در مغز این افراد مشاهده کردیم، که می تواند توضیح دهد که چرا بیمارانی که به COVID-19 شدید مبتلا شده اند، دچار گیجی و هذیان و سایر اثرات جدی عصبی می شوند و چرا کسانی که موارد خفیف این بیماری را دارند ممکن است" مه مغزی[1] " را برای هفته ها و ماهها تجربه کنند.

این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل مغز 41 فرد مبتلا به COVID-19 بود که در بیمارستان بستری شده بودند.دامنه سنی این افراد بین 38 تا 97 بود و تقریباً نیمی از آنها با نوعی آسیب به ریه روبرو شدند.

دکتر گلدمن، گفت: ما تعداد بیشتری مغز را نسبت به سایر مطالعات بررسی کرده ایم و از تکنیک های بیشتری برای جستجوی ویروس استفاده نمودیم. نتیجه نهایی این بود که ما هیچ شواهدی از RNA یا پروتئین ویروسی در سلول های مغزی این افراد نیافتیم.

دکتر Peter Canoll، استاد آسیب شناسی و زیست شناسی سلولی و محقق ارشد این تحقیق، گفت: اگرچه مقالاتی وجود دارد که ادعا می کنند ویروس را در سلول های عصبی یا گلیا پیدا کرده اند، اما ما فکر می کنیم که این موارد ناشی از آلودگی در هنگام بررسی است و اگر ویروسی در مغز موجود باشد، باید در رگ های خونی مغز آنها را پیدا کنیم. ویروسهایی که آنها در در بافت مغز یافته اند، در مقادیر بسیار کم بوده است که در این صورت با توزیع یا فراوانی یافته های نوروپاتولوژی هم خوانی ندارد.

یافته های این مطالعه در مجله Brain منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/covid-19-causes-neurological-damage-but-does-not-infect-the-brain.html

 



[1]brain fogیا مه مغزی روی بسیاری از فرایندهای ذهنی شامل حافظه و تمرکز اثر می‌گذارد. مه مغزی می‌تواند علامتی از یک بیماری بوده یا با فاکتورهایی از سبک زندگی ارتباط داشته باشد، مانند استرس یا رژیم غذایی.